Strategie

Het loopt niet lekker in de organisatie omdat deze niet goed aansluit op de opgaven die voorliggen. Er is een algemeen gevoel van onbehagen, door nieuwe taken moet de organisatie worden aangepast of er is een acuut vraagstuk als gevolg van nieuwe wetgeving. Ook kan het zijn dat u al een oplossing hebt die u wilt laten toetsen. U zoekt een deskundig bureau dat u helpt de juiste keuzes te maken voor het bereiken van uw doelstellingen op de langere termijn. Gaat het om het leiderschap, de cultuur, de structuur of een combinatie?

Twee mannen gebruiken een telescoop met stuurwiel, één man kijkt door de telescoop en wijst, de andere man bedient het stuurwiel

Samen met u formuleren wij de onderzoeksvragen zodat wij gericht aan de slag kunnen. De manier waarop wij onze analyse uitvoeren varieert: we werken met interviews, maar ook met groepssessies, een versnellingskamer of met grootschalige bijeenkomsten als brede betrokkenheid noodzakelijk is. Centraal staat altijd dat u een concreet advies wilt waar u direct mee aan de slag kunt om tot duurzame veranderingen te komen. Vraagstukken kunnen gaan over meer doen met minder mensen, het vergroten van het eigenaarschap bij medewerkers of werken aan andere vormen van leidinggeven. Ook kan het bijvoorbeeld gaan over het in control komen, complexiteit in de samenwerking met andere organisaties of de inrichting van de organisatie.

Projecten, Publiciteit en Kennisbank

  • organisatie
    opdrachtgever

    Onderzoek productplaatsing 3RO

    November 2013 - april 2014

    Wij hebben in opdracht van de Directie Sanctie- en Preventiebeleid onderzoek gedaan naar de consequenties en de wenselijkheid om het product plaatsing van de drie reclasseringsorganisaties (3RO) niet meer door middel van een subsidierelatie maar door middel van een inkooprelatie aan het ministerie te verbinden. Wij hebben dossierstudie verricht, wet- en regelgeving bestudeerd en interviews gehouden met de stakeholders. De conclusies zijn verwoord in een rapportage waarin wij tevens een kader hebben beschreven om vergelijkbare vragen voor andere producten te kunnen beantwoorden.

    Feedback opdrachtgever: De adviseur die het onderzoek begeleidde luistert goed en denkt goed mee. Verfrissend. Deskundig.

    Onderzoek mogelijkheden marktwerking

    Januari 2004 - mei 2004

    We hebben onderzoek gedaan naar mogelijkheden om in de tbs-sector over te gaan tot marktwerking. De uitkomsten van het onderzoek hebben uiteindelijk geleid tot een nieuwe inrichting van het stelsel waarbij marktwerking is ingevoerd.

    Takenanalyse

    April 2007

    Bijdrage aan uitvoering takenanalyse en ‘een ander Justitie’ voor bureau SG. Betrof: analyse ten behoeve van heroverweging van alle primaire taken van het toenmalig ministerie van Justitie.

    Onderzoek effectiviteit ama-campus

    Januari 2002 - juni 2004

    Bijdrage aan het onderzoek naar de effectiviteit van de ama-campus onderdeel van implementatie van de beleidsnota Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers, van het ministerie van Justitie.

    Analyse samenwerkingsverbanden

    April 2003 - juni 2003

    We hebben een analyse gemaakt van succesvolle arrondissementale samenwerkingsverbanden in de strafrechtketen.

    Audit

    Januari 2004

    We hebben een audit uitgevoerd waarin de geschiktheid van de Dienst Justis voor diens wettelijke taken is bezien.

    Onderzoek

    Januari 2003 - april 2003

    Onderzoek naar Justitie in internationaal verband.

    Validatieonderzoek

    December 2010 - februari 2011

    Validatieonderzoek naar de inzet van verschillende functionarissen, hun kostprijzen, en andere kosten. Dit onderzoek deden we ten behoeve van een validatie van de integrale kostprijzen, opdat deze door de directie konden worden vastgesteld.

    Onderzoek regelingen roosters

    Maart 2012 - augustus 2012

    Onderzoek naar problematiek regelingen omtrent roosters en inpassing hiervan voor ondernemingsraad en bestuurder.

    Onderzoek werkdrukbeleving

    December 2012

    Onderzoek naar werkdrukbeleving na nieuwe inrichting teamstructuur binnen het gerechtshof.

    Adviesplanningsproces en monitoring

    September 2014 - december 2014

    Bevolkingsonderzoek Midden-West ervaarde meerjarige problemen met de planning. Wij hebben onderzoek gedaan naar de wijze van planning en monitoring van onderzoeken. Het planningsproces is bezien inclusief uitvoering en werkwijzen. Dit heeft geresulteerd in een notitie met concrete aanbevelingen ter verbetering van het planningsproces.

    Advies kwaliteitsbeleid

    Mei 2014 - juli 2014

    Voor het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP) hebben wij onderzoek gedaan naar de werkwijze en resultaten op het gebied van kwaliteitsbeleid, wetenschap en opleidingen. De opdracht was om te onderzoeken in welke mate de activiteiten op deze gebieden (kunnen) bijdragen aan het realiseren van de visie van het NIFP en welke aanpassingen eventueel gewenst zijn in scope, werkwijze en doelstellingen. De uitkomst van het onderzoek is een rapportage met handvatten voor het verder inrichten van het kwaliteitsbeleid en een analysekader voor prioritering van de werkzaamheden op het gebied van wetenschap. Ook zijn aanbevelingen gedaan voor de activiteiten op het gebied van opleidingen.

    Onderzoek samenwerkingsmogelijkheden

    Februari 2009 - mei 2009

    Onderzoek naar samenwerkingsmogelijkheden beveiliging.

    Evaluatie organisatie en formatie

    Augustus 2009 - november 2010

    Herpositionering op taken. Evaluatie van de organisatie en formatie in relatie tot strategische positionering en lange termijn doelstellingen. Het opstellen van een veranderprogramma in nauw overleg met de directie. Afstemming met bestuursdepartement ten behoeve van besluitvorming.

    Feedback vanuit de organisatie:
    ‘Wat ons aanspreekt is de naadloze inpassing in het veranderprogramma en het nut voor Justis en de gedegen onderbouwing van alle voorstellen.'
    'De onderbouwing met analyse en scenario's vormt hiermee ook een belangrijke basis voor andere projecten, het jaarplan en de aanscherping van het programmaplan.’

    Beleidsadvies Sector Cultuur en Cultuurhistorie

    April 2007 - september 2008

    Beleidsadvies voor realisatie van beleidsdoelstellingen van Provincie en Rijk middels resultaatsturing richting gemeenten en steunfuncties, onder meer aangaande bibliotheekvernieuwing, cultureel erfgoed en kunst- en cultuurparticipatie.

    Evaluatie terugkeerbeleid

    Juni 2006 - april 2007

    Evaluatie van terugkeerbeleid en het instrumentarium dat daartoe door het COA wordt ingezet. Hiervoor is onder meer bezien op welke wijze terugkeerbeleid in andere landen wordt ingericht. De aanbevelingen zijn overgenomen en het terugkeerbeleid is aangepast.

    Evaluatie veranderstrategie en opstellen sociaal plan

    Mei 2017 - juli 2017

    ParkeerService wil klantgerichter gaan werken. Daarvoor is het nodig dat de organisatie een andere inrichting krijgt, maar ook dat medewerkers op een andere manier gaan werken. ParkeerService heeft voor een veranderstrategie gekozen waarbij wordt geëxperimenteerd en middels pilots ervaring wordt opgedaan met de nieuwe manier van werken. Wij hebben deze pilots geëvalueerd. De evaluatie is tegelijkertijd een cultuurinterventie, omdat het bijdraagt aan het vormkrijgen van de nieuwe cultuur in de organisatie. Met de medewerkers is gesproken over waar ze tegenaanlopen en wat ze nodig hebben om hoogwaardige service te verlenen die past bij ParkeerService. Ook zijn ze uitgedaagd om naar hun eigen rol te kijken.

    Onderdeel van de organisatieverandering is een reductie in de formatie. In samenspraak met de ondernemingsraad hebben wij een sociaal plan opgesteld om deze reductie te reguleren.

    Pilot lean-methodiek voor medewerkersparticipatie

    Januari 2013 - juni 2013

    Per 1 januari 2013 is de medezeggenschap binnen de Nationale Politie zo georganiseerd dat ondernemingsraden worden gekozen op het niveau van eenheden en de Centrale Ondernemingsraad (COR) overkoepelend overleg voert met de korpschef. Op het niveau onder de eenheden is geen medezeggenschap ingericht. De Nationale Politie is gestart met het project medewerkersparticipatie om zo de input van medewerkers meer een plek te geven en daarmee ook op dit niveau vorm te geven aan betrokkenheid.

    In een pilot onderzoekt de Nationale Politie of de lean-methodiek bijdraagt aan medewerkersparticipatie en of deze ook voor andere processen meerwaarde kan bieden. Haagse Beek heeft ondersteuning geboden bij het toepassen van de lean-methodiek en geadviseerd over wat er nodig is om medewerkersparticipatie succesvol te laten zijn.

    Advies inrichting BHV-organisatie

    Juli 2018 - oktober 2018

    Rijkswaterstaat vroeg Haagse Beek om de inrichting van de BHV-organisatie te onderzoeken, om antwoord te krijgen op de vraag in hoeverre de organisatie en coördinatie van de bedrijfshulpverlening efficiënt is. En zo niet, op welke manier de afstemming binnen de BHV-organisatie doelmatiger zou kunnen. Deze opdracht omvatte een kwalitatief onderzoek naar de inrichting van de BHV-organisatie en de afstemming daarbinnen. Op grond van de bevindingen hebben wij een advies uitgebracht met concrete aanbevelingen waarmee Rijkswaterstaat tot een efficiëntere organisatie van de bedrijfshulpverlening kan komen.

    Vooronderzoek traject competentieontwikkeling

    Januari 2013 - juni 2013

    Haagse Beek heeft een ministeriebreed vooronderzoek uitgevoerd omtrent competentieontwikkeling in de medezeggenschap. Het doel van het onderzoek was om de kritieke factoren te identificeren die zorgen voor het slagen van een traject voor competentieontwikkeling.

    Het eerste deel van het vooronderzoek bestond uit gesprekken met medezeggenschapsleden, hun leidinggevenden, P&O-functionarissen en leden van de directie bij verschillende uitvoeringsorganisaties en de Rechtspraak. Uit de ongeveer 80 gesprekken hebben wij een beeld gekregen van de problematiek en oplossingsmogelijkheden. Het tweede deel omvatte een online enquête voor alle medezeggenschapsleden binnen het ministerie en hun leidinggevenden. Hierin vroegen we naar de huidige situatie, de problematiek en de mening over onze oplossingsrichtingen.

    Dit leidde tot een helder rapport waarin aanbevelingen zijn gegeven voor de toekomst en het in te richten traject. Hierover is met diverse bestuurders en medezeggenschapsleden doorgepraat op een afsluitende bijeenkomst.

    Onderzoek ziekteverzuim

    Januari 2016 - februari 2016

    De Raad voor de Kinderbescherming Noord-Holland bevond zich in een turbulente tijd: lange wachttijden, hoog ziekteverzuim en ontevredenheid in de organisatie. De OR vroeg zich af welke ontwikkelingen en eventuele keuzes van zowel bestuurder als OR hieraan ten grondslag lagen. Ze vroeg Haagse Beek om hier onderzoek naar te doen.

    Het onderzoek dat wij hebben gedaan bestond uit een dossieronderzoek en gesprekken met directie en medewerkers. De bevindingen resulteerden in een rapport met aanbevelingen om de regio weer goed op weg te helpen.

    Advies integratie afdelingen

    September 2017 - oktober 2017

    De directie NIFP had de wens om drie afdelingen (Gezondheidszorg, Bestuursbureau en Psychische Zorg) te integreren. Om deze integratie goed te laten verlopen, hebben wij een contourennota opgesteld met daarin aandachtspunten om de organisatie volgens het nieuwe model vorm te geven. De basis van de nota waren bijeenkomsten met medewerkers. Deze bijeenkomsten dienden om ideeën te toetsen en aandachtspunten bij medewerkers op te halen voor de organisatorische integratie van de verschillende onderdelen. Vervolgens is achterliggende documentatie bestudeerd en hebben gesprekken plaatsgevonden met relevante stakeholders.

    Evaluerend onderzoek

    November 2018 - februari 2019

    Voor het Rijksopleidingsinstituut tegengaan Radicalisering (ROR) hebben wij een onderzoek uitgevoerd naar de activiteiten van het ROR in relatie tot de opdrachtbrief van de NCTV.

    Analyse en begeleiding organisatieontwikkeling

    Maart 2019 - september 2022

    Hoe vergroot je de maatschappelijke impact van een complexe organisatie? De Bibliotheek wordt door velen gezien als een plaats om boeken te lenen. Maar intussen is de Bibliotheek veel meer dan dat, met de aanpak van grote maatschappelijke vraagstukken: eenzaamheid, laaggeletterdheid en exclusie. Hoe integreer je deze doelstellingen in de reguliere bedrijfsvoering, zodat de slagkracht optimaal is? Bij die omslag hebben wij de Bibliotheek geadviseerd. Met een diepgaande analyse van de organisatie en het ontwerpen van een nieuwe organisatie en werkwijze.

    Advies afhandeling rechtshulpverzoeken

    Februari 2020 - augustus 2020

    Wij voeren onderzoek uit bij de Afdeling Internationale Rechtshulp in Strafzaken (AIRS) van het Ministerie van Justitie en Veiligheid en geven advies met betrekking tot de voortgang van de afhandeling van rechtshulpverzoeken. Hierbij is in het bijzonder aandacht voor de verbinding tussen mens, werk en ICT.

    Adviestraject financiële positie en bedrijfsvoering

    April 2020 - mei 2020

    Hoe krijg je grip op de financiële stromen in een organisatie in opbouw? Met deze vraag benaderde Briedis ons. In korte tijd – er was weinig budget beschikbaar – deden we een analyse van de huidige financiële positie en de dynamiek in de bedrijfsvoering. Onze presentatie van de uitkomsten creëerde bewustwording bij de stakeholders en bereidheid tot veranderen. Op grond van de analyse konden we een concrete aanpak adviseren, waar de organisatie zelf mee verder kon. Het betrof een kort en praktisch adviestraject.

    Verandertraject en analyse bedrijfsvoering

    September 2019 - Heden

    Hoe leg je de lat hoger terwijl medewerkers aangeven dat de werkdruk nu al te hoog is? Daar kwam kort gezegd de vraag van de Doelen op neer. Rotterdam is een stad met veel subculturen – de Doelen wil open zijn voor de hele stad, dus dat leidt tot een enorme ambitie. We hebben de organisatie begeleid bij het vinden van de optimale werkwijze om deze ambitie te realiseren met beperkt beschikbare middelen. Door alle medewerkers te betrekken bij een diepgaande analyse van de huidige bedrijfsvoering. De oplossingen kwamen eigenlijk als vanzelf naar boven en bleken te liggen in een betere benutting van aanwezige kwaliteiten. De organisatie kan nu zelf door met de toepassing van de nieuwe werkwijze.

    Advies HR-strategie

    Januari 2020 - februari 2020

    Hoe formuleer je een HR-strategie die de gewenste organisatieontwikkeling bevordert? Met die vraag kwam de HR-manager van Staedion bij ons. De opdracht draaide eigenlijk om het niveau onder de HR-strategie, de fundamenteel benodigde veranderingen in het HR-domein. We deden een korte maar grondige analyse van de organisatiestrategie en spraken met bestuur en OR over de uitdagingen van de organisatie. Op grond van die snelle analyse konden we de grote HR-thema’s beschrijven en een opzet maken voor de HR-strategie om die thema’s te concretiseren. De HR-manager kon daarmee zelf het strategisch HR-plan verder uitwerken en toepassen.

    Begeleiding van de ondernemingsraad

    Augustus 2019 - december 2021

    Hoe krijg je als OR vat op een complexe ontwikkeling als de bestuurder je niet serieus neemt? Net als in veel andere publieke organisaties, speelde de OR van deze organisatie te veel een rol in de marge. En dat terwijl het bestuur in sneltreinvaart beslissingen aan het nemen was met ingrijpende gevolgen voor medewerkers. We begeleidden de OR bij hun proces om zich te manifesteren richting bestuur. En bovendien adviseerden we over de te volgen inhoudelijke strategie, vooral door de diverse lagen in het vraagstuk inzichtelijk te maken. Wij zitten ook vaak aan de andere kant van de tafel bij reorganisaties; we weten dus hoe het spel gespeeld wordt. De OR kon met onze inbreng steeds meer invloed uitoefenen op het bestuurlijke proces.

    Begeleiding publiek-private samenwerking

    November 2018 - november 2020

    Hoe verbeter je de samenwerking tussen twee groepen met tegengestelde belangen? Een Beheerorganisatie heeft als opdracht om namens de overheid toezicht te houden op de naleving van een PPS-contract. De marktpartij doet het operationele beheer en voegt nieuwe functionaliteit toe. In het contract zit veel geld en de rechtmatigheidsrisico’s zijn talloos. De tegengestelde belangen leiden op de werkvloer regelmatig tot wantrouwen en conflict. De escalaties stapelen zich op. Wij begeleidden de organisatie bij het ontwarren van deze kluwen. Door goed gefundeerd onderzoek naar de knelpunten in de samenwerking. Onderliggend aan de sentimenten bleken diverse inconsistenties in de opzet van de samenwerking debet aan de conflictueuze sfeer. Eenmaal concreet gemaakt kon de organisatie aan de slag met het aanpakken van die inconsistenties.

    Evaluatie nieuwe organisatiestructuur

    Augustus 2020 - december 2020

    PAX is een vredesorganisatie die actief is in conflictgebieden over de hele wereld. Begin 2019 is de organisatiestructuur binnen PAX gewijzigd. Wij hebben een evaluatie van deze organisatieverandering uitgevoerd, waarbij we gesprekken voerden met leidinggevenden en teamleden, zowel individueel als in groepssessies. De uitkomsten van het onderzoek hebben we bijeengebracht in een rapport met onze analyse en enkele handreikingen richting de toekomst: wat kan PAX doen om medewerkers zo goed mogelijk te ondersteunen in hun vredeswerk?

    Evaluatieonderzoek medezeggenschap

    Mei 2021 - september 2021

    In opdracht van de departementale ondernemingsraad (DOR) hebben wij een evaluerend onderzoek uitgevoerd naar de medezeggenschap binnen het ministerie van IenW. Daarbij was aandacht voor drie niveaus van effectieve medezeggenschap: inhoudelijke oriëntatie, structuur van de medezeggenschap en onderlinge samenwerking. In het kader van het onderzoek voerden we gesprekken met diverse medezeggenschapsorganen en de leiding van het departement. Aanvullend organiseerden we twee online sessies waarin MZ-leden met elkaar het gewenste toekomstbeeld schetsten. Het onderzoek leverde concrete handvatten op voor de DOR om te werken aan een effectieve medezeggenschap binnen het ministerie van IenW.

    Advies zelfsturing

    Januari 2019 - juli 2019

    De gemeente Woerden wil een organisatie zijn waar de waarden eigenaarschap, avontuur en samenspel centraal staan en wil daarvoor verantwoordelijkheden lager in de organisatie neerleggen. Op een aantal plekken wordt al zelfsturend gewerkt. De directie heeft daarom gevraagd om een onderzoek naar de mogelijkheden van zelfsturing voor de gemeente Woerden: past zelfsturing bij ons en zo ja, wat is dan de 'Woerdense definitie'?

    Als onderdeel van de projectgroep die dit onderzoek leidde, boden wij advisering en projectondersteuning. Naast de projectgroep werden drie groepen gevormd met enthousiaste én kritische medewerkers, managers en een directielid. Gedurende het onderzoek dachten zij in verschillende sessies mee over hoe zelfsturing binnen Woerden vorm zou kunnen krijgen. We hadden daarbij in het bijzonder aandacht voor wat zelfsturing vraagt van de teams bedrijfsvoering.

    Het onderzoek leverde een advies aan de directie op waarin een vorm voor zelfsturing binnen Woerden is uitgewerkt. De risico's van zelfsturing en beheersmaatregelen daarvoor kregen in dat advies ook een plek. Op basis van dit advies zal de directie het besluit nemen over de toekomst van zelfsturing binnen de gemeente Woerden.

    Advies professionalisering HR-afdeling

    Februari 2018 - december 2020

    Haagse Beek heeft Zadkine, een stichting voor educatie en beroepsonderwijs, ondersteund in het verder professionaliseren van haar HR-afdeling.

    Deze ondersteuning bestond uit 3 onderdelen:

    • Professionalisering van de dienstverlening door middel van het in beeld brengen van de benodigde capaciteit, roltyperingen en portefeuilleverdeling. Op basis hiervan werd de HR keten aangescherpt.
    • Het verbeteren van de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Door de inzet van loopbaanfase gerelateerde faciliteiten en het opstellen van een visiedocument werd zowel voor de korte als lange termijn geïnvesteerd in de inzet van medewerkers.
    • Het opstellen van een plan van aanpak om de Participatiewet toe te passen.

    Risicoanalyse-sessies en praktijksimulatie verkiezingen

    Oktober 2017 - januari 2018

    Voor de Unit Verkiezingen (Afdeling Burgerzaken, Sector Klantcontactcentrum, Dienst Publiekszaken) van de gemeente Den Haag heeft Haagse Beek twee risicoanalyse-sessies en een 'tabletop' verzorgd. Dit in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen en het referendum over de Wet op Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. Tijdens de sessies zijn de risico's geïnventariseerd volgens het risicoanalyse-model. Om het handelingsvermogen met betrekking tot het omgaan met deze risico's te testen en verder te ontwikkelen, heeft Haagse Beek een tabletop begeleid. Tijdens deze dag is door middel van een aantal praktijksimulaties geoefend in het vaardig met elkaar samenwerken en communiceren en het uittesten van structuren.

    Impactanalyse functiegebouw

    December 2015 - februari 2016

    Voor de gemeente Lansingerland heeft Haagse Beek een impactanalyse gedaan in verband met druk op een drietal functies in het functiegebouw. Haagse Beek onderzocht of het huidige functiegebouw voldoende mogelijkheden biedt om de ontwikkelingen binnen en rondom de gemeente nu en voor de toekomst goed op te vangen. Daarbij was ook aandacht voor de mate van uitlegbaarheid van het huidige functiegebouw.

    Inrichting vernieuwd beloningsbeleid

    Oktober 2018 - januari 2019

    Voor het nieuwe beloningsbeleid van Olympia Uitzendbureau heeft Haagse Beek een rekenmodel gemaakt. Hiermee hebben we in beeld gebracht wat de financiele consequenties zijn van het nieuwe beleid. Dit model vormt daarmee ook de basis van de jaarlijkse beloningsronden.

    Advies inzake de governance

    Juli 2021 - september 2021

    Rijnvicus wilde weten welke aanpassingen in de governance nuttig zouden zijn om de ruimte voor beslissingen helder te krijgen. Om daar een oordeel over te kunnen vormen, hebben wij concreet gemaakt wie welke bevoegdheid zou moeten hebben, op grond van welke verantwoordelijkheid. Daartoe was onder meer nodig om in kaart te brengen hoe de verantwoordelijkheden verdeeld zijn of zouden moeten zijn tussen de gemeente en de vennootschap, maar ook tussen de diverse afdelingen van de gemeente waarmee Rijnvicus te maken heeft. Vooral de afbakening van verantwoordelijkheden stond centraal in ons advies.

    Deze opdracht resulteerde in een schets van de inrichting van de governance, een beschrijving van de belangrijkste rollen daarin en een voorstel voor de opzet van een constructieve dialoog tussen de betrokkenen.

    Onderzoek indicatiestelling

    Mei 2015 - maart 2016

    Patiënten komen in de knel tussen het stelsel van de Zorgverzekeringswet (Zvw), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet langdurige zorg (Wlz) en de forensische zorg waarin per stelsel op een andere manier geïndiceerd wordt. Dit gaat ten koste van de doorstroming vanuit de forensische zorg naar de reguliere zorg, heeft een beperkte risico inschatting in de reguliere zorg tot gevolg en kan leiden tot risico’s voor de samenleving. Daarnaast zijn administratieve lasten en inefficiëntie het gevolg. Haagse Beek begeleidde een intensief proces van gedachtevorming om te komen tot een innoverende aanpak voor genoemde problematiek. Dit leidde tot het rapport ‘Rake Vlakken’ en het voorstel voor een ‘regionale indicatiecommissie’. Een regionale indicatiecommissie kan op basis van inhoudelijke gronden met doorzettingsmacht beslissen bij schrijnende patiëntsituaties. Dit gebeurt steeds op basis van een systematiek waarbij de patiëntsituatie centraal staat.

    Visieontwikkeling en ondersteuning reorganisatie

    Februari 2017 - maart 2018

    Vereniging De Zaansche Molen stelt zich ten doel om de molens in de Zaanstreek in stand te houden en hier belangstelling voor op te wekken. Door het zicht op verschillende werkzame molens is de naamsbekendheid van de Zaanse molens groot. Dit zorgt per jaar voor circa 450.000 betalende bezoekers. Deze aantallen zullen waarschijnlijk toenemen. Haagse Beek heeft met het bestuur een visie ontwikkeld op de toekomst en bezien hoe activiteiten kunnen worden ondergebracht, onder meer met betrekking tot een gelieerde stichting die de exploitatie van de molens verzorgt. Vervolgens hebben we een reorganisatieplan gemaakt en ondersteund bij de uitvoering hiervan.

    Advisering HR-beleid en HR-instrumentarium

    Januari 2014 - december 2014

    Haagse Beek heeft de gemeentesecretarissen van de gemeenten Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude geadviseerd bij het ontwikkelen, harmoniseren en implementeren van het HR-beleid en bijpassend HR-instrumentarium. Onder de verantwoordelijkheid van Haagse Beek is overleg gevoerd met de vakorganisaties in het GGO (Gemeenschappelijk Georganiseerd Overleg) van de vier gemeenten. Het betreft onder meer de harmonisatie van de lokale arbeidsvoorwaarden in combinatie met de invoering van de werkkostenregeling, de harmonisatie van de arbodienstverlening met in het verlengde daarvan de aanbesteding van ZZP-bedrijfsartsen en een nieuw systeem van de VNG (HR21) voor het beschrijven en waarderen van functies.

    De opdracht werd uitgevoerd vanuit Servicepunt71, het Shared Service Center van de vier gemeenten.

    Advisering omtrent Investeringsagenda

    November 2015 - december 2017

    Haagse Beek heeft geadviseerd over beleidsmatige en organisatorische vraagstukken en ondersteund bij het implementeren van de Investeringsagenda middels dynamisch reorganiseren. De Investeringsagenda is een ingrijpend meerjarig veranderprogramma dat in 2015 is opgestart. Circa 5000 fte komt te vervallen, 1500 fte wordt nieuw ingericht en in totaal gaan er ongeveer 15.000 personele bewegingen plaatsvinden. De inzet is om te zorgen voor een Belastingdienst die beter, goedkoper en meer ‘in control’ is.

    Modernisering van de interactie en versterking van data-analyse staan centraal, zodat iedereen de aanpak krijgt die hij/zij verdient. De groep die niet bereid is aan zijn verplichtingen te voldoen moet toezicht voelen, terwijl burgers en ondernemers die de regels willen naleven moeten worden ontzorgd.

    De Investeringsagenda kent de volgende werkgebieden:

    • Modernisering van de interactie met burgers en bedrijven
    • Ontwikkeling van informatiegestuurde handhaving
    • Ontwikkeling van systematische managementinformatie voor sturing, verantwoording en effectmeting

    Haagse Beek adviseerde over de procesaanpak, dynamisch reorganiseren, governance en de organisatie-inrichting en over de uitwerking van inrichtingsprincipes en -keuzes tot op team en functieniveau voor een aantal organisatieonderdelen. Onderdeel daarvan is advies over formatieomvang en -inrichting, Functiegebouw Rijk en functiewaardering. De uitwerking is daarbij vastgelegd in Inrichtingsplannen en vervolgens O&F-rapporten.

    Advies digitale transformatie

    September 2018 - juli 2020

    De provincie Zuid-Holland wil de digitalisering binnen de organisatie een nieuwe boost geven. Om te kunnen werken aan de opgaves van de provincie, op de korte en langere termijn, is het van belang dat medewerkers hun digitale vaardigheid ontwikkelen. Vanaf 2021 wil de provincie een concreet leerplan en leerlandschap voor medewerkers gaan aanbieden. Wij ondersteunen de provincie bij deze digitale transformatie door het doen van onderzoek, het faciliteren van (online) bijeenkomsten, expertmatige beoordeling van het traject en het opzetten van een digitaliseringsprogramma, nadat eerder is geadviseerd over de innovatiestrategie en een visie is ontwikkeld op digitalisering.

    Advies herziening bestuursstructuur Zeeluwe

    Maart 2021 - juli 2021

    Stichting Zeeluwe wil een bestuursstructuur opzetten die past bij haar netwerkrelaties. Wij begeleiden Zeeluwe in dit proces, waarbij we niet alleen aandacht hebben voor de formele structuur, maar ook voor de onderlinge verhoudingen en achterliggende intenties.

Voor meer informatie

Menno Spaan

Met plezier pakken we complexe vraagstukken op. Afhankelijk van wat nodig is, gebruiken we verschillende interventies: van klassieke interviews tot grootschalige bijeenkomsten of praktijksimulaties. We werken multidisciplinair, waarbij betrokkenheid en draagvlak voor ons centraal staan. Onze rapportages zijn helder en to the point. Neem contact met ons op als u daarover door wilt spreken.

Meer over Menno Spaan

Nieuwsbrief

Niets missen op het gebied van publieke vernieuwing? Iedere week stellen wij met veel aandacht een nieuwsbrief samen over een thema. Vink aan waarover u de nieuwsbrief wilt ontvangen.

Onze nieuwsitems zijn kort en zonder PR-praat. Wij respecteren uw privacy.