De ondernemende ondernemingsraad

Hoe betrek je als ondernemingsraad de medewerkers uit jouw organisatie bij een advies over het gewenste profiel van je volgende directeur? Het is alsof je alle Nederlanders vraagt wat een goede eigenschap zou zijn van de nieuwe bondscoach van Oranje. Wat voor deze OR de sleutel tot succes is geworden: de combinatie van ondernemerschap, innovatiekracht en verbindingsvermogen.

De ondernemende ondernemingsraad

Onlangs maakte de Amsterdamse gemeentesecretaris Arjan van Gils bekend dat hij per 1 juli stopt. Voor de ondernemingsraad (OR) is dit natuurlijk een uitgelezen kans om in het kader van de wet op de ondernemingsraden (WOR art. 30) advies uit te brengen over diens opvolger. Maar hoe doe je dat met 14.000 medewerkers?

Een OR die ondernemerschap toont, ziet een kans, een mogelijkheid om invloed uit te oefenen op een toekomstige situatie. Als een bestuurder vertrekt, moet er een nieuwe komen. Dat betekent dat er een mogelijkheid is om vooraf mede te bepalen aan welke eigenschappen de nieuwe bestuurder moet voldoen. Deze OR klopte aan bij directie HRM om aan te geven dat hij graag zijn rol van medezeggenschap wilde oppakken (belangrijke les in ondernemerschap: durf te vragen). Het idee van draagvlak creëren werd positief ontvangen.

Er volgde een complex vraagstuk: hoe vraag je 14.000 medewerkers in een kort tijdsbestek naar hun mening over geschikte eigenschappen van de nieuwe gemeentesecretaris? Voor je er erg in hebt, creëert je achterban een schaap met vijf poten dat aan alle mogelijke competenties moet voldoen: een mensen-mens die resoluut besluiten kan nemen, een persoon met visie die goed verbinding legt met alle lagen in de organisatie, een doorpakker die de tijd neemt voor de individuele medewerker. En bovendien: hoe voelt iedere medewerker zich gehoord bij zo’n vraagstuk?

Beide vliegen heeft deze OR echter weten te slaan met één simpele innovatieve klap: de OR stelde middels een digitale tool één en dezelfde vraag aan elke medewerker: noem één goede eigenschap die jouw gemeentesecretaris zou moeten hebben. Alle medewerkers mochten zelf een eigenschap bedenken. U als lezer ziet de bui al hangen, wie van de OR gaat al die antwoorden verwerken, rubriceren, tellen en vangen in één profiel? En -ook geen onbelangrijke vraag- heeft de OR hiermee ‘draagvlak’ en verbinding met de achterban gecreëerd? Nou, ook dat heeft deze OR slim gedaan. De gebruikte digitale tool helpt om de uit de respons van een groep (van 5 tot wel 50.000 respondenten) een selectie te halen van de meest genoemde -in dit geval- waardevolle eigenschappen (middels een slimme algoritmefunctie waarvan ik jou en mijzelf de technische details graag bespaar).

En nu komt het verbindend vermogen van de OR. Uit de eerste selectie van eigenschappen mochten medewerkers via hetzelfde digitale rekenwonder een top-5 samenstellen of zelf nog een nieuwe eigenschap toevoegen. En in een daarop volgende ronde mocht men wederom een keuze maken. Zo ontstaat de verbinding tussen OR en de medewerkers. Medewerkers krijgen snel na het invullen van vraag één een uitkomst en een vervolgvraag waar men meteen weer een stem over kan uitbrengen. Zo weten de deelnemende medewerkers dat hun stem er echt toe doet en dat de OR er actief mee aan de slag gaat.

Uiteindelijk had de OR in drie dagen op basis van een respons van 2400 (!) medewerkers, een gedragen profiel voor hun toekomstige bestuurder, was de OR er vroeg bij door deze innovatieve vorm van raadpleging om invloed uit te oefenen, én ontstond er een verbinding tussen de OR en de medewerkers. Deze ondernemende Ondernemingsraad wordt hopelijk beloond met een innovatieve en verbindende, maar misschien ook wel een.. ondernemende gemeentesecretaris.

Terug naar de Meting innovatiekracht
>Terug naar de Meting innovatiekracht