De scholen zijn weer begonnen!

De zomervakantie is voorbij. De kinderen gaan naar weer naar school, een nieuw jaar leren en zelfontplooiing tegemoet. En wij, als professionals, wat nemen wij ons voor om te leren in komend jaar? Dat de scholen zijn begonnen, is een goede herinnering om er ook zelf over na te denken. Hier zijn drie just do it's om daarbij te helpen.

De scholen zijn weer begonnen!
Blog
|

Onderweg naar de gemeente Westland, waar ik actief ben als HRM-adviseur Mobiliteit & Ontwikkeling, zie ik kinderen lopend en op de fiets. Een nieuw schooljaar tegemoet, of – voor de brugklassers – zelfs een geheel nieuwe omgeving. Spannend voor hen! En ik dacht: dat is voor ons als ‘grote mensen’, uit gedeeld enthousiasme of uit solidariteit met mokkende pubers, ook een mooi moment om eens stil te staan bij de vraag: wat wil ík dit jaar leren? Het klinkt makkelijk om hier antwoord op te geven, maar ik zie dat het in praktijk lastig is. Deze drieslag van just-do-it’s kan helpen.

Denk na over wat je wilt
Het beginpunt is: wat wil je zelf graag leren, waar wil je je in ontwikkelen? Is er een stap die je nog wilt maken, in je huidige werk of naar een volgende baan? Of benader het van een andere kant: is er een knelpunt dat je wilt oplossen? Waar loop je van tijd tot tijd tegenaan in je werk?

Wanneer je zelf deze eerste stap hebt gezet, kun je hulp van anderen inroepen. Want het antwoord hoeft niet enkel uit jezelf te komen. Bespreek daarom je eerste gedachten met een kleine vertrouwde groep; bijvoorbeeld je directe collega’s. Vertel hen wat je wilt en vraag concrete tips. Als je er zelf nog niet helemaal uit bent kun je hen ook om feedback vragen. Welke ontwikkeling zien zij jou doormaken, waar ligt volgens hen bij jou een kans? Neem mee wat je hoort en mijmer er eens over wanneer je alleen bent.

Bezie jezelf vanuit de organisatie
Om je ontwikkelrichting nog scherper te krijgen, kun je met vreemde ogen naar jezelf proberen te kijken. Dat kan op meerdere manieren. Bijvoorbeeld met onderstaand model van Mathieu Weggeman over de ontwikkeling van een kenniswerker in een functie. Ben jij in een trainee, iemand die nog lerende is? Een ster, met een innovatieve bijdrage? Zit je op je plek als een productietijger, die precies weet wat er gedaan moet worden en hiernaar handelt? Of ben je al een stap verder, en ga je richting een verteller? Plot jezelf eens. Is het tijd voor een nieuwe cyclus?

Een andere manier om met vreemde ogen naar jezelf te kijken is af te vragen: zou ik mezelf aannemen op mijn huidige functie? Of op die functie waar ik zo graag naar toe wil? Recente vacatures geven een goed beeld van wat gevraagd wordt. Welke eisen kom je tegen? En welke actuele kennis wordt van de kandidaat verwacht? Stel je voor. Je zit in de selectiecommissie. Op het CV dat voor je ligt staat je eigen naam. Op welke stapel komt je CV? En waarom? Stel vast wat er als extra kennis of ervaring nodig zou zijn voor je jezelf aan zou nemen.

Stel je doel vast en ga aan de slag
Als je weet wat je wilt leren of ontwikkelen, hoef je nergens meer op te wachten. Je kan direct aan de slag. Zoek ruimte om te experimenteren. In je werk kan dat zonder dat je er iemand voor nodig hebt. Probeer datgene waar je altijd tegenaan loopt, of wat je moeilijk vindt, eens op een andere manier te benaderen of te doen. Wat voor effect heeft het op je resultaat? Of op je gevoel bij de situatie?

Ga daarnaast op zoek naar ondersteuning bij je leerdoel. Vraag je HR(D)-adviseur in je organisatie welke interne trainingen er op de planning staan. Deze zijn voor jou als medewerker vaak kosteloos te volgen. Of kijk eens op de voor jou relevante Linked-In groepen wat er wordt georganiseerd; seminars zijn een uitstekend en laagdrempelig middel om bij te blijven op actuele onderwerpen.

Vergeet tot slot niet je leidinggevende te betrekken. Vertel waarom je tot je doel gekomen bent dat je gesteld hebt, waar jezelf al mee bezig bent en wat je nog nodig hebt om het gewenste resultaat te bereiken. Het laat je zien dat je er serieus mee bezig bent. Het najaar is een handig moment om afspraken te maken over je scholingswensen in 2018.
En als je dan naar buiten loopt, de kinderen ziet op straat of aan je eetkamertafel, dan weet je: leren is voor iedereen. Er bestaat geen eeuwig durende grote vakantie. Misschien moeten we ze het al verklappen.

Nieuwsbrief

Iedere week stellen wij met veel aandacht een nieuwsbrief samen over één van onze thema's. Vink aan waarover u de nieuwsbrief wilt ontvangen.

Onze nieuwsitems zijn kort, zonder PR-praat en met relevante informatie op het vakgebied. Wij respecteren uw privacy.

Terug naar de Meting innovatiekracht
>Terug naar de Meting innovatiekracht