Innovatie in tijden van Trulala

Hoe is innovatie mogelijk waar het snelle scoren met verhalen tussen feit en fictie (immers: publiciteit stinkt niet), hoogtij viert?

Blog
|

Tags

|

Recentelijk las ik in mijn lijfblad dat rubberkorrels van kunstgrasvelden toch erg gevaarlijk waren: een wetenschapper had aangetoond dat zebravisjes, na blootstelling aan een extract van het rubbergranulaat, afwijkend gedrag vertoonden en embryo’s werden er geëuthanaseerd. Vreselijk!

Ik spoedde mij naar het sportcomplex van Juinensche Boys waar mijn kleinzoon, spelend in de E-tjes, zou gaan trainen. Ik wilde zeker weten dat ze zich niet op het kunstgras zouden wagen. En ik wilde er zeker van zijn dat het afwijkende gedrag van morgen ook weer aan het prille opspel van zijn hormonen te wijten zou zijn en niet aan zijn contact met rubbergranulaat. Gelukkig ze zompten, zoals het hoort, op het drassige derde (natuur)grasveld. Na mijn kleinzoon te hebben gecomplimenteerd met zijn vorderingen in het afstoppen van een doorgebroken aanvaller, begaf ik mij gerustgesteld naar huis.

De volgende dag stond, ook in mijn lijfblad, een groot artikel waarin het bovenvermelde onderzoek nader werd geduid. Het bleken de eerste, voorlopige, resultaten van een recent gestarte bootleg-onderzoek van een wetenschapper aan een gerenommeerde universiteit.
Er werd in dat artikel uitgelegd dat bovengenoemde wetenschapper het rubbergranulaat ongeveer een week in water te schudden had gezet, waarna de resulterende vaalbruine soep onleefbaar bleek voor zebravisjes. Ik denk persoonlijk dat zelfs een standaard granietkorrel na een week in dit extract uitslag had gekregen. Ook vraag ik mij af wat er zou gebeuren als men 'standaard' voetbalgras een week zou extraheren en dat dan zou toedienen aan zebravisjes c.q. embryo’s? Maar dit terzijde.

De eerdergenoemde wetenschapper meende onder het neo motto 'publicita non olet' de resultaten niet aan het grote publiek te mogen onthouden. En hij dacht erover om vooruitlopend op een preliminary report alvast een short communication te publiceren in een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift.

Met dank aan mijn lijfblad.

Nieuwsbrief

Niets missen op het gebied van publieke vernieuwing? Iedere week stellen wij met veel aandacht een nieuwsbrief samen over een thema. Vink aan waarover u de nieuwsbrief wilt ontvangen.

Onze nieuwsitems zijn kort en zonder PR-praat. Wij respecteren uw privacy.