Training ondernemingsraad anno nu. Interactie en praktijk centraal

Een training voor de ondernemingsraad wordt vaak geassocieerd met lang zitten en een hoop gepraat door de trainer. Maar zo hoort het niet. Interactie over de zaken die er echt toe doen, praktisch aan de slag met problemen die de ondernemingsraad aan wil pakken en het werken aan een goede onderlinge sfeer moeten centraal staan in een training van een ondernemingsraad.

Training ondernemingsraad anno nu. Interactie en praktijk centraal
Huub Brinkhof
Huub Brinkhof |
Blog
|

Training ondernemingsraad

Vaak begint een training van de ondernemingsraad met een verhaal over de Wet op de ondernemingsraden. Dat is begrijpelijk, want die speelt zeker een rol als je als ondernemingsraad aan de slag bent. Maar laat het niet je enige houvast zijn. Eerder schreef ik een blog over de onderwerpen die je behandelt in een training voor de ondernemingsraad. In deze blog ga ik in op het karakter van een training voor de ondernemingsraad, want te veel tijd gaat helaas verloren in de conferentiecentra waar veel OR-leden zich laten opleiden.

Waarom ga je in de ondernemingsraad? Wat wil je daarin bereiken? Wat breng jij mee om dat op een goede manier te doen? Dit zijn de basisvragen waar het in een training voor de ondernemingsraad over moet gaan. Want hier zit de drive, de energie van mensen en de creatieve spanning tussen wat je wilt bereiken en waar je nu staat. Vaak zie je dat mensen zonder het van elkaar te weten heel vergelijkbare motivaties hebben over wat ze willen veranderen in de organisatie. Maar een ieder heeft een andere invalshoek. En dat heeft een belangrijke meerwaarde, want dan ontstaat er een mooi totaalbeeld over wat je met elkaar wilt bereiken.

Hoe bereik je die mooie doelstellingen die je in de training voor de ondernemingsraad bedacht hebt met elkaar?

En dan komt de volgende stap. Want hoe bereik je dan die mooie doelstellingen die je hebt bedacht met elkaar? Dat hangt van de organisatie af en is daarmee iedere keer anders! Het hangt af van het onderwerp, de verhouding met de bestuurder, de ambities van de bestuurder, de fase waarin de organisatie zit. Is er net een flinke reorganisatie geweest en staat de bestuurder op het punt van vertrekken? Dan is er een heel andere setting dan wanneer er net een nieuwe bestuurder is aangetreden die in de kracht van zijn carrière zit en openstaat voor de stem van medewerkers. En de enige manier om dit goed helder te krijgen is als de trainer in de training voor de ondernemingsraad veel vraagt en gezamenlijk met de groep, in interactie nadenkt over strategieën en werkwijzen. Wat gebeurt er als we de afdelingen opzoeken en input ophalen die we neerleggen bij de bestuurder? Hoe reageert het middenmanagement als we zoiets doen? Wat is cruciaal om onze doelen te bereiken? Wie willen we precies op welke manier betrekken?

Echt aansluiten op de praktijk is voor een trainer veel moeilijker dan gewoon een training voor de ondernemingsraad afdraaien

Je moet dus heel praktisch kijken wat je wilt bereiken en hoe je dat kan bereiken. Een krachtenveldanalyse, het bepalen van succesfactoren, gericht medewerkers betrekken in besluitvorming, modellen voor verschillende niveaus van communicatie, het zijn allemaal instrumenten die daarbij kunnen helpen, maar de praktijk staat centraal. Dat is voor een trainer veel moeilijker dan gewoon een training afdraaien volgens het programma. Maar daarmee dus ook leuker omdat het iedere keer anders is, omdat het spannender is en omdat je als trainer écht het verschil kan maken. Voor de deelnemers betekent het veel variatie: geen gepraat over abstracte modellen, maar aan de slag met de onderwerpen die ertoe, die dicht bij je hart liggen, en waar je ook echt iets meer kan bereiken. Uit onderzoek blijkt dat je daar het meeste van leert. Dingen die je verteld worden, vergeet je weer, maar dingen die je zelf doet, blijven je bij.

Met deze werkwijze ontstaat ook direct een goede sfeer: samen aan de slag, voelen dat je het verschil kunt maken, reëel kijken naar risico’s, maar vooral ook lol hebben met elkaar. In een training voor een ondernemingsraad moet het gaan om de dingen die er écht toe doen, maar er mag ook humor zijn. Want dat helpt om te relativeren waar je mee bezig bent. Natuurlijk is het soms spannend en komt het er soms echt op aan. Maar fouten maken hoort er ook bij. Je wilt met plezier naar het overleg van de ondernemingsraad omdat het er fijn is en omdat je weet dat je er gewaardeerd wordt voor de bijdrage die je levert.

Wil je een beeld hebben van jouw ondernemingsraad in vergelijking met andere ondernemingsraden zodat je weet wat de behoefte is aan training voor de ondernemingsraad? Dan kun je onze zelftest invullen. Je ziet dan precies waar de ondersteuning nodig is. Neem gerust contact op als je meer wilt weten of bekijk onze pagina over OR-training waar we al onze informatie hierover delen.

Nieuwsbrief

Iedere week stellen wij met veel aandacht een nieuwsbrief samen over één van onze thema's. Vink aan waarover u de nieuwsbrief wilt ontvangen.

Onze nieuwsitems zijn kort, zonder PR-praat en met relevante informatie op het vakgebied. Wij respecteren uw privacy.